صفحه شخصی دکتر مهری بهار

صفحه شخصی دکتر مهری بهار

دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
صفحه شخصی دکتر مهری بهار

صفحه شخصی دکتر مهری بهار

دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نقش گفتمان رسانه ای سریال های تلویزیونی ماه مبارک رمضان در برساختن هویت مذهبی نوجوانان

نقش گفتمان رسانه ای سریال های تلویزیونی ماه مبارک رمضان در برساختن هویت مذهبی نوجوانان عنوان مقاله ای است که توسط دکتر  مهری بهار و  علی حاجی محمدی در نشریه  مطالعات فرهنگی و ارتباطات » زمستان 1387 - شماره 13 علمی-پژوهشی/ISC (‎20 صفحه - از 31 تا 50 )  منتشر شده است.

گفتمان‌های رسانه‌ای سریال‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان و ارتباط آن‌ها با برساخت هویت مذهبی نوجوانان هدف اصلی این مقاله است. با بهره‌گیری از رویکرد ترکیب‌بندی هال, استدلال مقاله این است که, برساختن هویت مذهبی نوجوان از طریق پیوند گفتمان رسانه تلویزیون با گفتمان‌های خانواده و گروه همتایان بهتر درک می‌شود. برای درک نقش گفتمان رسانه‌ای تلویزیون در برساخت هویت مذهبی نوجوانان, از مشاهده مشارکتی و مصاحبه متمرکز با ده نفر از نوجوانان و والدینشان در ماه مبارک رمضان استفاده شد. آنچه از"این پژوهش بر می‌آید. تغییر نسلی با اشاره ویژه به نقش نمادهای "مذهبی, و توجه. به آن است. اولین روند به تفاوت‌های بین نوجوانان و والدین در برداشت کلی" آن‌ها مذهبی. همچنین, استقلال خصوصی شدن مذهب, دسترسی بیشتر به منابع هویت‌ساز اهمیت پیوسته مذهب رسانه‌ای و به ویژه سریال‌های ماه رمضان در تعیین هویت مذهبی نوجوانان را نشان می‌دهد. چنین روندی گسترش گفتمان اخلاقی مبتنی بر رمزگان اخلاقی در جامعه و سست شدن سایر گفتمانهای هویت ساز برای نوجوانان را نشان می دهد.


دانلود نسخه PDF کامل مقاله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد