صفحه شخصی دکتر مهری بهار

صفحه شخصی دکتر مهری بهار

دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
صفحه شخصی دکتر مهری بهار

صفحه شخصی دکتر مهری بهار

دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

دانلود مقاله: رسانه دینی و فرهنگ عامه

 رسانه دینی و فرهنگ عامه عنوان مقاله ای است که توسط دکتر مهری بهار در نشریه رواق هنر و اندیشه بهمن ۱۳۸۶ شماره ۱۹ منتشر شده است. 

"باتوجه به اهمیت این موضوع و فراگیری مخاطب و استفادهء زیاد از تلویزیون،در مقایسه با دیگر رسانه‌ها در دنیای مدرن،پرسش زیر پیش می‌آید: آیا تلویزیون پیش از آنکه در چرخهء معنای رد و بدل شده میان رمزگذار و رمزگشا قرار گیرد، ظرفیت آن را دارد که دین عامه را چنان‌که در واقع هست و عامه به آن انتقاد دارد،به عرصهء نمایش گذارد؟ بنیان مفهومی استوارت هال برای تعریف نظام معنایی و گفتمان برنامه‌های تلویزیونی،از ابتدا،از دو مفهوم‌ رمزگذاری و رمزگشایی بهره می‌برد. در این موقعیت،تلویزیون‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) و برنامه‌های دینی برای توزیع پیام‌های دینی،قواعد خود را دارند و مردم نیز به دین خود عمل‌ می‌کنند. مخاطبان دینی به‌طور همزمان،هم‌ذات‌پنداری می‌کنند؛زیرا در همان ابتدا،کنترل رسانه‌ را بر خود و افکار خود حس می‌کنند و کنترل رسانه از منظر آنان،اتفاقا فرهنگ باارزشی است؛ زیرا مهارت،قدرت و کنترل در دست اوست و آن است که نگرش فرهنگی،از جمله دین را به‌ مردم آموزش می‌دهد. در این نوشتار،دین عامه معنای ویلیامزی است؛یعنی فرهنگ و دینی که از اعماق‌ جامعه می‌جوشد،مبین ندای مردم و واجد نوعی کنشگر است که بیانی مستقل دربارهء علایق و (به تصویر صفحه مراجعه شود) تجربیات خود دارد. نهایت آنکه وضیت دین عامه در جریان رسانه‌ای شدن مراسم دینی در ایران،محوری‌ترین عنصر در نتیجه‌گیری مقاله است،اطلاعات و آمار به دست آمده در چندسال اخیر،نشان می‌دهد که‌ برنامه‌های صدا و سیما،ضمن اینکه از حجم بالای مخاطب برخوردار است،ولی به دلیل تنوع‌ سازوکارهای دینی جامعه،نوعی تمایز و جدایی با جامعه پیدا کرده است."


دانلود متن کامل مقاله با فرمت PDF

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد